Tjekliste til en professionel LinkedIn profil
8 grunde til at LinkedIn er genialt, når du er jobsøgende
Er LinkedIn effektiv, når du ønsker et nyt job? Ja det er det, og det er der – mindst - 8 grunde til:
1) Headhuntere bruger LinkedIn til at searche relevante kandidater til stillinger for deres kunder. Så hvordan bliver du fundet?
Du skal have en færdigudfyldt profil, og du skal tænke taktisk, når du udfylder den. Et CV er normalt bagudrettet. Når du udfylder din LinkedIn-profil, så skal du tænke over, hvilke ord der beskriver det, du vil arbejde med fremadrettet. Disse ord skal være faglig kompetencer – ikke personlige. De skal fremgå af overskrift, resumé og som kompetencer/endorsements. Derved øger du sandsynligheden for at komme frem i headhunterens søgning. Når du har færdigudfyldt din profil, kan du slå funktionen: ”Vis rekrutteringskonsulenter, at du er interesseret” til.
2) En god profil brander dig i forhold til din videre karriere. Det er vigtigt med en udfyldt profil, og at du er taktisk, men du skal også være aktiv på LinkedIn: Like, kommenter og lav en opdatering i ny og næ, det forstærker dit brand.
3) Du bliver synlig, når du er aktiv. Hver gang du deler, liker eller kommenterer, svarer det til, at du afleverer dit visitkort. Muligvis gør det folk nysgerrige, og de kigger på din profil. Med andre ord er du i folks bevidsthed, og det vil du gerne være, når du er jobsøgende.
4) Du øger og vedligeholder dit netværk på LinkedIn. Se LinkedIn som en kasse visitkort. LinkedIn giver dig mulighed for at knytte nye kontakter og beholde et overblik over dine nuværende kontakter. Vær systematisk med at oprette kontakt, når du møder nye mennesker både privat og på arbejdet. Skriv en personlig besked, når du opretter kontakt via LinkedIn. Dine kontakter kan give dig viden om brancher og dit fag, der kan bringe dig videre i karrieren. Lad være med at overtænke, om du kan bruge folk, du connecter til din profil, til noget. Hvis nogen spørger efter hjælp, så tilbyd din viden.
5) Du kan følge virksomheder, der kunne være interessante i din videre karriere og få adgang til viden om virksomheden og dem, der arbejder der.
6) Der er stillinger på LinkedIn, som ikke bliver slået op andre steder f.eks. vikariater og projektstillinger. Nogle gange bliver stillinger slået op på LinkedIn nogle dage før andre steder, og det giver dig et forspring.
7) Du kan hente viden om ansættelsesudvalget. Bliver du inviteret til samtale, så tjek profilen på de personer, der deltager i ansættelsesudvalget. Dermed viser du, at du forbereder dig og er interesseret i de mennesker, du skal mødes med. Du kan også få viden om folks baggrund og ved at kigge på deres seneste aktiviteter - et hint om, hvad de er optaget af.
8) Du viser en kommende arbejdsgiver, at du har styr på sociale medier ved at have en opdateret profil og være aktiv. Husk at man kan se din seneste aktivitet på de profil.
Derfor er LinkedIn ikke spild af tid for ledere
Fra leder til konsulent
En ansøgning er et kærestebrev
En bekendt sad fornyligt med en bunke ansøgninger til en lederstilling. Kun halvdelen af de 50 ansøgere skrev i ansøgningen, hvad de kunne tilbyde den nye arbejdsgiver. Resten opremsede, hvad de havde arbejdet med hos tidligere arbejdsgivere.
Det får mig til at hive den gamle metafor frem om: En ansøgning er et kærestebrev.
Prøv at forestille dig, at din arbejdsgiver er en kommende kæreste. Og sæt dig så bedst muligt ind i, hvem modtageren af dit brev er, og så skal du fortælle, hvad du kan gøre for modtageren. Dette er ikke en udførlig guide til at skrive en ansøgning men inspiration til at tænke det at skrive en ansøgning på en anden måde, end du måske er vant til.
Michael Jeppesen skrev fornyligt følgende gode råd her på LinkedIn: Knus-elsk det sted du søger job. Insister på, at du vil have jobbet. Find ud af præcis hvad de laver, og hvad de har behov for og start jobbet allerede i ansøgningen. Skriv igen og igen hvis de ikke svarer. Ros dem. Fortæl hvor seje de er.
Hvis du skal skrive din ansøgning som et kærestebrev, skal din kommende arbejdsgiver få fornemmelsen af, at han er den eneste ene. Det dur ikke, at den der læser ansøgningen sidder tilbage med fornemmelsen af, at du kunne have søgt hvilken som helst stilling – selvom det måske er tilfældet. Det sker ofte, hvis du bruger en standardansøgning.
Start med finde ud af mest muligt om den kommende arbejdsgiver. Det kan du gøre ved at:
· Analysere stillingsopslaget
· Læse på deres hjemmeside, finde ud af hvad de beskæftiger sig med.
· Følge virksomheden på LinkedIn
· Bruge LinkedIn til at finde ud af, om der er nogle i det netværk, der arbejder i virksomheden eller kender nogle på virksomheden. Kontakt dem for at få viden om virksomheden.
· Søge viden på Google om virksomheden
· Ringe - hvis du gennem ovenstående ikke synes, at du har fået nok viden eller har ubesvarede spørgsmål kan du ringe til dem, der står som kontaktperson.
Herefter har du et grundlag for at skrive: Hvad der er særligt ved den kommende arbejdsgiver? Hvorfor du søger lige præcis den stilling? Hvad den kommende arbejdsgiver har behov for?
En anden pointe er, at du ikke i din ansøgning skal skrive om alt det, som du har lavet med dine tidligere arbejdsgivere (ex-kærester), men hvad du vil gøre for den kommende arbejdsgiver (kæreste). Din ansøgning skal være fremadrettet. Hvad du lavede hos dine tidligere arbejdsgivere fremgår af dit CV, der er bagudrettet.
Det er vigtigt, at du skriver om alt det, du vil gøre for din nye arbejdsgiver ud fra de behov, der er beskrevet i stillingsopslaget. I stedet for at skrive: ”Jeg har lang erfaring med” eller ”Hos xx løste jeg xx arbejdsopgaver”, så skriv om hvad du kan tilbyde, og hvad du kan tilføre den nye virksomhed. Hvad får de, hvis de ansætter lige præcis dig?
Og jeg behøver vel ikke at sige: Do it but don´t overdo it.
Nyhedsopdatering på LinkedIn om afskedigelse?
Er det en god ide´ at sende en nyhed ud på LinkedIn om, at du er blevet afskediget?
Det er et spørgsmål, jeg ofte bliver stillet. Og det bliver mere og mere almindeligt, at folk sender en statusopdatering ud, når de er blevet afskediget, hvor de beder netværket om hjælp, job eller bare kaffe.
For at kunne give det bedst mulige svar på spørgsmålet, og fordi det kan være grænseoverskridende for de fleste at skrive en sådan opdatering, skrev jeg en opdatering på LinkedIn. Jeg bad om erfaringer fra folk, der havde skrevet en sådan opdatering. Hvad fik de ud af det?
De svar jeg fik, var meget forskellige. Enkelte have fået god respons og en endda en kontakt til en gammel skolekammerat, som hun ikke havde haft kontakt til i 10 år. En kontakt der førte til job.
En anden fortæller, at hun var meget positiv over at få mange likes på sin opdatering men skuffet over, at hendes opslag ikke førte til nogle konkrete kaffeaftaler.
Der er ikke kommet noget entydigt svar ud af min lille undersøgelse, om hvorvidt det er en god ide´ at skrive en opdatering om, at du er blevet afskediget.
Effekten af en sådan opdatering er i høj grad afhængig af, hvilket branche du er i, hvilket netværk du har, og hvor stort det er.
Det en nyhedsopdatering med sikkerhed kan er at sprede budskabet - som ringe i vandet - om, at du er jobsøgende. Først i dit eget netværk og derefter, hver gang din opdatering får et like, vil der være nye uden for dit eget netværk, som får mulighed for at overveje, om de evt. kan bruge dine kompetencer eller hjælpe dig i din jobsøgning.
Hvis du overvejer at skrive en nyhedsopdatering om din afskedigelse, så vil jeg anbefale dig at gøre følgende:
1) Kortlæg dit netværk. Hvis der er bestemte personer, som du gerne vil i dialog med vedrørende din fremtidige karriere, så ret direkte henvendelse. Folk er mere tilbøjelige til at bruge tid på at drikke kaffe med dig, hvis du spørger dem om hjælp direkte.
2) Spørg om råd. Bed om en kaffeaftale i din opdatering for at få viden om f.eks. brancher eller virksomheder. Lad være med at spørge efter et job. Det er for meget at bede om.
3) Forventningsafstem med dig selv. Bliver du meget skuffet, hvis du ikke får konkrete aftaler ud af din opdatering - så lad være. Vælg i stedet at øge din LinkedIn aktivitet på andre måder. Se evt. min artikel om at være LinkedIn-modig.
Og så lige for at være helt sikker på, at alle forstår. Lad være med at skrive i overskriften på din profil, at du er jobsøgende. Overskriften skal du bruge til at vise dine kompetencer. Det er dit visitkort.
Har du erfaringer med nyhedsopdateringer om, at du er blevet afskediget, så hører jeg meget gerne om dem.