Jeg hører tit, at ansøgere blive anbefalet altid at ringe til de kontaktpersoner, der er angivet i stillingsopslaget.
På den baggrund skrev jeg nedenstående tekst som et blokindlæg på LinkedIn. Det er det af mine blogindlæg, der er blevet set og liket flest gange. Der er også mange, der har kommenteret på indlægget. Det viser sig sjovt nok, at vandene deler sig i forhold til, om du ALTID skal ringe. Cheferne synes ikke, at du skal ringe for enhver pris, mens andre synes, at du altid skal ringe.
Det er ikke min anbefaling, at man ALTID skal ringe. Du skal ringe, hvis du vil spørge om noget i stillingsopslaget, som du er i tvivl om, eller som er vigtigt for dig at få uddybet.
Hvis det står helt klart for dig, at du vil søge stillingen, og der ikke er noget, du er i tvivl om, så lad være med at ringe.
Er du derimod i tvivl om nogle punkter i stillingsopslaget, så skal du altid ringe.
Det du skal have i tankerne er, at mange chefer bliver ringet op af rigtig mange ansøgere. En del af dem stiller gode og saglige spørgsmål og det er godt! Du skal dog også tænke på, at der sidder et travlt menneske i den anden ende af røret, som får det første indtryk af dig. Det skal være et godt indtryk.
Derfor kan spørgsmål, som er meget generelle, virke forstyrrende frem for at fremme dine muligheder for at få stillingen. Spørgsmål som ”kan du fortælle lidt mere om jobbet?” kan efterlade et dårligt indtryk af dig. Det samme gælder, hvis du bruger opkaldet til udelukkende at fortælle om sig selv!
Jeg oplever også, at ansøgere tror, at når der står to navne, de kan kontakte i et stillingsopslag, så er det en opfordring til at ringe til begge. Det er det ikke. Når du har fået svar på dine spørgsmål, så er der ingen grund til at ringe videre til den anden kontaktperson, medmindre den første samtale giver anledning til yderligere spørgsmål.
Så min anbefaling er: Forbered dig, stil altid konkrete og relevante opklarende spørgsmål i forhold til stillingen, når du ringer, hold det kort, og ellers skal du ikke ringe.
Et par af de kommentarer, der kom på mit oplæg:
En leder skriver:
”Jeg er SÅ enig. Har virkelig haft mange ansøgere i røret, som tydeligvis bare ville sikre, at hvis man lige hørte deres navn og stemme, ville de nok komme øverst i bunken. OK, hvis der er reelle spørgsmål - hvis ikke trækker det ned.”
En anden:
”Helt enig i indlæggets råd. Har som rekrutterende leder også prøvet masser af opkald, hvor personen i røret tydeligvis fulgte et råd om altid at ringe. Mange/de fleste af disse havde så bare ikke noget begavet at spørge om ift. stillingen eller virksomheden. Og så får det den stik modsatte effekt end ønsket. Jeg husker vedkommende som mindre godt kørende...”